8
Серпень 2022року
санепідрежим
навчання з ПІІК

Навчання з інфекційного контролю у ЗОЗ: як організувати та оцінити ефективність

Скористайтеся добіркою порад від експерта-практика, що допоможуть організувати навчання й підготовку з профілактики інфекцій та інфекційного контролю у вашому ЗОЗ. Завдяки матеріалам статті навчитеся не лише складати навчальну програму, а й оцінювати її ефективність і заохочувати колег здобувати нові знання

Валентина Косоловська , лікар-епідеміолог, експерт з інфекційного контролю ГО «Сервіс організації інфекційного контролю»

Пройдіть мінікурс та отримайте іменний сертифікат

Для того щоб знизити ризики поширення інфекційних хвороб, а також запобігти їхнім спалахам, упровадьте у своєму закладі охорони здоров’я (ЗОЗ) систему профілактики інфекцій та інфекційного контролю (ПІІК). Працівники, які братимуть у ній участь, зобовʼязані пройти спеціальну підготовку. Ця вимога стосується також нових медичних працівників і тих, які проходять випробний строк. Останні мають пройти навчання та підготовку з ПІІК і скласти іспит.

Мета навчання та підготовки з ПІІК — змінити ставлення медичних працівників до вимог інфекційного контролю, знизити ризик виникнення інфекційних хвороб, повʼязаних із наданням медичної допомоги (ІПНМД), як серед пацієнтів, так і серед медичного персоналу. Медичні працівники мають постійно використовувати свої знання на практиці

Система освітнього процесу має охоплювати фахівців усіх рівнів (медичних та немедичних працівників) незалежно від стажу, віку, посади та кваліфікаційної категорії. Для лікарів різних спеціальностей можете організувати диференційовані навчальні цикли. Вони можуть різнитися за тривалістю та відображати найпоширеніші питання щодо ІПНМД, дезінфекції та стерилізації, а також покращення якості медичної допомоги завдяки впровадженню системи ПІІК з урахуванням специфіки клінічного підрозділу.

Обрати вид навчання

Працівники ЗОЗ мають щорічно підвищувати свій кваліфікаційний рівень обізнаності з ПІІК і враховувати при цьому нові дані. Для цього залежно від виду діяльності використовуйте диференційовані навчальні програми, що складаються:

  • із теоретичних і практичних занять;
  • симуляцій ІПНМД і захворювань, які спричинили мікроорганізми з антимікробною резистентністю;
  • майстер-класів;
  • перевірки знань тощо.

Перед початком навчання та підготовки оцініть базовий рівень знань із ПІІК у працівників ЗОЗ, а у відповідній навчальній програмі урахуйте функціональні обов’язки медичного персоналу.

Навчання розподіляють на три види.

Для медичного персоналу, що надає спеціалізовану медичну допомогу, наприклад працівників відділень хірургії, проводьте додаткові (вузькоспеціалізовані) заняття з ПІІК.
Найефективніше навчання — те, яке має на меті розв’язати конкретні практичні завдання. Тож насамперед визначте цілі й обирайте ті види та методи навчання працівників, які будуть максимально ефективними для їх досягнення.

Призначити відповідальних осіб

Відповідальність за правильну організацію навчання та інструктажу працівників, своєчасну розробку стандартних операційних процедур (СОП) за визначеною тематикою, алгоритмів і протоколів відповідно до рівня спеціа­лізації ЗОЗ несуть керівники ВІК, а контроль за тим, як їх виконують, — керівники ЗОЗ. За своєчасне та якісне навчання й підготовку медичного персоналу відповідають керівники структурних підрозділів.

Рекомендуємо в кожному з клінічних підрозділів призначити особу, відповідальну за ПІІК. Такий працівник розвʼязуватиме проблеми, які можуть виникнути на початковому етапі в системі формування ПІІК

Навчання й підготовку ПІІК без відриву від роботи проводить координатор, призначений наказом керівника ВІК. Підготовку координатора мають проводити фахівці, які вже пройшли навчання і мають відповідний сертифікат. Після здобуття сертифіката координатор має право навчати інструкторів, тренерів і спостерігачів. Ці фахівці також можуть пройти групове навчання. У такому разі отримають іменні сертифікати або на групу.

Обрати тематику навчання

Для того щоб визначити тематику навчання з ПІІК, маєте виконати чотири дії.

1. Оцінити рівень знань щодо ПІІК у тієї категорії медичних працівників, для якої плануєте навчання (попереднє тестування, співбесіда, опитувальник).

2. Проаналізувати захворюваність на інфекційні хвороби, повʼязані з наданням медичної допомоги у відділеннях, зокрема хірургічного профілю, та визначити проблеми, які необхідно розвʼязати.

3. Виявити проблеми й питання, які викликають занепокоєння у медичних працівників (опитувальник, анкета, опитування тощо).

4. Оцінити можливості використовувати в межах програми ПІІК нові рекомендації, настанови ВООЗ і МОЗ, а також матеріали доказової медицини.

Після вибору тематики складіть навчальну програму. Як це зробити, розповімо у наступному розділі.

Скласти навчальну програму

Для того щоб правильно та швидко скласти навчальну програму з ПІІК, пройдіть пʼять кроків.

Крок 1. Визначте ціль навчання.

Крок 2. Розробіть та затвердьте графік навчань, визначте місце проведення занять, які мають бути складовою плану дій із ПІІК, і доведіть графік до відома структурних підрозділів.

Крок 3. Визначте найефективнішу форму навчання:

  • конференція — метод навчання для великої групи спеціалістів відділень різного профілю з посиланням на нові досягнення в медицині;
  • практичне заняття — навчання в невеликих групах із залученням медичних працівників різних структурних підрозділів (наприклад, відпрацювання техніки та етапів гігієнічної обробки рук антисептиком і контролю якості обробки рук під контролем ультрафіолетової лампи);
  • розбір конкретних ситуацій — наприклад, аналіз випадку чи спалаху ІПНМД, поведінка медичного персоналу в разі уколу потенційно зараженою голкою тощо;
  • індивідуальне заняття — окремо в кожному структурному підрозділі або, якщо ЗОЗ невеликий, з кожним працівником, обов’язково — з новим працівником, щоб визначити його рівень знань та підібрати навчальну програму.

Крок 5. Визначте можливість і необхідність використовувати різні нав­чальні посібники, слайди, чашки Петрі із відбитками рук, фільми, короткі відеоролики щодо окремої тематики заняття.

Обовʼязково визначте категорії працівників ЗОЗ, що потребують навчання:

 персонал, який безпосередньо надає медичну допомогу, — лікарі та медичні сестри;

 допоміжний персонал — техніки, лаборанти, фармацевти, працівники стерилізаційних блоків, немедичний персонал харчоблоків і пралень, молодший медичний персонал тощо.

При цьому враховуйте досвід працівника та його спеціалізацію

Обрати метод навчання

Упровадьте у своєму ЗОЗ змішаний підхід до навчання. Він дасть змогу використовувати письмові матеріали, електронне або дистанційне навчання, поєднувати лекції з інтерактивними та практичними заняттями (наприклад, змоделювати ситуацію біля ліжка хворого). Віддавайте перевагу навчанню у формі практичних тренінгів. Такий метод сприятиме підготовці кваліфікованого персоналу для роботи в системі ПІІК.

Водночас за потреби замінюйте методи навчання. Пам’ятайте, що його ефективність залежить від рівня підготовленості групи слухачів. Тому в разі використання різних методів проаналізуйте дані щодо ступеня засвоєння інформації медичними працівниками, які пройшли повний курс навчання за окремою темою та склали тести. Визначте відсоток «виживання знань».

Як визначити відсоток «виживання знань»
Натисніть, щоб переглянути

Проведіть лекцію для групи працівників (наприклад, для однієї зміни, щоб не викликати працівників додатково). Через тиждень оцініть засвоєні знання за допомогою тестів, визначте відсоток правильних відповідей. З наступною зміною проведіть заняття за тією самою темою, але іншим методом — організуйте майстер-клас. Також оцініть ступінь засвоєння інформації через тиждень.

З огляду на результати тестування визначте, який метод навчання найефективніший. Використовуйте різні методи і вносьте їх у план навчання медичних працівників із ПІІК

Це дасть змогу обирати найрезультативніші й найдоцільніші методи навчання:

  • лекції;
  • практичні заняття;
  • обговорення в невеликих групах;
  • демонстрації на екрані;
  • вебінари;
  • самостійне опрацювання матеріалу тощо.

Для прикладу візьмемо такі результати оцінювання знань: практика — 75%, лекції — 10%, самостійне опрацювання — 5%. На основі цих даних корегуємо план навчання медичних працівників із ПІІК на наступний рік.

Для підготовки кваліфікованого персоналу рекомендуємо організовувати роботу в мікрогрупах. Давайте їм розвʼязувати конкретні практичні завдання та виконувати науково-практичні роботи

Навчання в групах різних спеціалістів допомагає ліпше зрозуміти проб­леми, які стоять перед колективами, всебічно їх обговорити та розробити тактику системного підходу до організації профілактики ІПНМД. Нав­чальні цикли можете проводити з використанням засобів дистанційного навчання.

Підвищити ефективність навчання

Для того щоб підвищити ефективність навчання, урахуйте особливості слухачів. Адже вони мають різний рівень грамотності, базових знань, можливостей, бажань та прагнення навчатися. Одні слухачі ліпше сприймають наочний матеріал, інші — ліпше працюють із текстом.

Під час занять намагайтеся створити атмосферу комфорту, що сприятиме активності слухачів. Для цього скористайтеся шістьма лайфхаками.

6 лайфхаків, щоб створити комфортну атмосферу під час навчання
Натисніть, щоб переглянути

1. Розміщуйте місця для сидіння ближче до спікера, щоб слухачі краще його чули та бачили.

2. Простежте, щоб слухачі не стояли під час навчання.

3. Надайте слухачам можливість робити нотатки.

4. Обирайте для навчання приміщення без зайвого шуму.

5. Не змушуйте слухачів чекати на лектора.

6. Уважно вислуховуйте запитання та активно обговорюйте їх

Координатор із навчання має бути доброзичливим і використовувати більше матеріалу з реального досвіду, зокрема на прикладі ЗОЗ, у якому проводить навчальний цикл.

Слухачі краще засвоюють матеріал, якщо тема стосується їхнього фаху

Також координатор із навчання має віддавати перевагу цілеспрямованим темам (наприклад, «Профілактика вірусних гепатитів під час виконання професійних обов’язків») й уникати «сухих» визначень, яких слухачі не сприйматимуть. Крім того, необхідно розшифровувати всі скорочення й абревіатури, які слухачам складно зрозуміти на початкових етапах навчання (наприклад, ОРІПНМД — одномоментна розповсюдженість інфекційних хвороб, пов’язаних із наданням медичної допомоги).

Оцінити ефективність навчання

ВІК регулярно — не рідше ніж раз на рік — має оцінювати ефективність навчання і навчальної програми за допомогою:

  • безпосереднього контролю за роботою медичного персоналу й реєстрації змін, які відбулися в їхній практичній діяльності;
  • зауважень від керівників структурних підрозділів щодо виконання медичними працівниками рекомендацій та заходів із ПІІК;
  • результатів моніторингу й оцінювання.

Отже, щоб організувати ефективне навчання з ПІІК у своєму ЗОЗ, розробіть навчальну програму, оберіть оптимальні методи навчання, зверніть увагу на рівень знань, можливості й фах своїх колег, а також створіть комфортні для засвоєння матеріалу умови. Оцінюйте ефективність нав­чального процесу та за потреби корегуйте його.

Шановні читачі, запрошуємо вас у новий мінікурс — «Навчання працівників ЗОЗ інфекційного контролю». Це восьмий з 12 мінікурсів онлайн-практикуму від журналу «Довідник головної медичної сестри» (ексклюзивно та безплатно для наших читачів!). Пройдіть до кінця року всі 12 мінікурсів з інфекційного контролю, щоб поетапно упровадити всі зміни у своєму закладі та отримати іменний сертифікат, який стане вам у пригоді під час атестації.

Медсестри отримали право виписувати рецепти на антибіотики
№ 8, 2022
Гігієнічна обробка рук антисептиком