10
Жовтень 2023року
інформаційні технології
електронна система охорони здоров’я

Допомагаємо медичній сестрі зареєструватися й працювати в електронній системі охорони здоров’я

За алгоритмом зареєструйтеся і розпочніть роботу в електронній системі охорони здоров’я. Із порадами фахівця швидко опрацьовуватимете дані пацієнтів. Нагадаємо, що медичні сестри зобов’язані зареєструватися в медичній інформаційній системі

Іван Навроцький , фахівець відділу підтримки користувачів «Health24», Київ

Із 2022 року згідно із вимогами НСЗУ всі медичні працівники мають зареєструватися в медичній інформаційній системі (МІС). У такий спосіб мед­и­чна галузь переходить від паперового документообігу до електронного. Адже документація в МІС полегшить та пришвидшить роботу, вплине на продуктивність усього персоналу ЗОЗ. Нині медична сестра має здобути навички роботи з інформаційними системами, щоб вносити дані про пацієнта.

Як медичній сестрі зареєструватися в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ)

Які дані вносити, щоб пройти перевірку НСЗУ

Як працювати в ЕСОЗ медичним сестрам первинної і спеціалізованої ланок

Відповіді на ці та інші запитання щодо роботи медичної сестри в ЕСОЗ — далі.

Як зареєструватися в ЕСОЗ

Зареєструватися в ЕСОЗ медична сестра може лише через МІС. Тож спочатку необхідно зареєструватися в МІС. Розглянемо на прикладі МІС Health24.

Це — інтерактивний довідник 

Натискайте на «Кроки»,
щоб переглянути їхній вміст 

Натисніть , щоб відкрити
в повноекранному режимі

Тепер можете розпочинати роботу в ЕСОЗ.

Як працювати з власного профілю

Після того як НСЗУ впровадили МІС, для ЗОЗ надали роз’яснення, яку інформацію про пацієнтів лікарі мають вносити в МІС. Деякі лікарі частково або повністю делегували цю задачу медичним сестрам.

Середній медичний персонал у деяких установах активно допомагає вносити дані до системи. Медичні сестри з профілю лікаря реєструють пацієнтів, вказують їхні особисті дані, вносять медичні записи, інформацію про імунізацію, створюють електронні направлення, рецепти тощо. У багатьох інших установах лікарі виконують цю роботу самостійно

Офіційного дозволу вносити інформацію з профілю лікаря медична сестра не має. Окрім того, НСЗУ розділили роботу в ЕСОЗ між медичною сестрою та лікарем. НСЗУ вимагали від медичних сестер зареєструватися в ЕСОЗ для роботи з власного профілю. Так, медична сестра має змогу вносити інформацію та використовувати особистий профіль і електронний ключ підпису, а не лікаря, з яким працює.

Далі розгляньмо, яку інформацію медична сестра може вносити зі свого профілю, залежно від специфіки закладу або відділення, у якому працює.

Як працювати в ЕСОЗ медичній сестрі первинної ланки

До обов’язків медичної сестри первинної ланки щодо документації входить заповнити амбулаторну картку пацієнта та вести журнал прийому. Також медична сестра допомагає лікарю оглядати пацієнта, а саме: вимірює тиск, температуру тіла, пульс тощо.

Завдяки новим можливостям ЕСОЗ медична сестра первинної ланки має змогу зі свого профілю вносити медичні записи про вакцинацію (імунізацію) пацієнта, а не тільки з особистого профілю лікаря

Для того щоб вносити медичні записи про вакцинацію пацієнта, необ­хідно:

  • знайти в системі пацієнта, якому проводили вакцинацію;
  • створити медичний запис;
  • вказати дату проведення, діагнози, причини звернення;
  • зазначити інформацію про вакцинацію пацієнта;
  • підписати взаємодію особистим електронним ключем.

Дані відправте в ЕСОЗ, зареєструйте та збережіть у картці пацієнта. У майбутньому функції ЕСОЗ для медичної сестри первинної допомоги розширяться.

Як працювати в ЕСОЗ медичній сестрі спеціалізованої ланки

Розгляньмо, що можуть виконувати такі амбулаторні та стаціонарні сес­три в ЕСОЗ.

Медична сестра стаціонару

Наразі медичним сестрам стаціонару не потрібно працювати в ЕСОЗ, але згідно з вимогами НСЗУ необхідно зареєструватися.

У МІС Health24 є локальний функціонал, який дає змогу медичній сес­трі стаціонару вносити інформацію про госпіталізацію пацієнта, що полегшує роботу лікаря в МІС (рис. 6).

Коли пацієнт потрапив у стаціонар, медична сестра вказує інформацію про хворого через МІС Health24. За потреби розміщує пацієнта на ліжку у відділенні. Це дає змогу лікарю заощадити час у роботі із цим хворим, тому що такий пацієнт вже буде в системі.

Також середній медичний персонал наповнює інформацією електронні історії хвороби. Для цього локально створіть інформацію про процедури, які надавали для допомоги пацієнту, і діагностичні звіти, які формували під час діагностики. Наприклад, ЕКГ, рентген, УЗД, лабораторні обстеження тощо. Ця інформація буде доступна лікареві під час виписки пацієнта зі стаціонару.

Рис. 6. Госпіталізація пацієнта

Надалі МІС вдосконалюватимуть, тож медичні сестри стаціонару зможуть переглядати листки призначень, змінювати інформацію про призначення, ставити відмітки про виконання, а також заповнювати температурний листок та вказувати тиск і пульс.

МІС має повністю замінити паперові носії інформації на електронні. Так, медична сестра зможе отримати швидкий і зручний доступ до даних пацієнтів, які перебувають на стаціонарному лікуванні.

Медична сестра амбулаторії

До обов’язків медичної сестри амбулаторії входить:

  • записувати інформацію про пацієнта в картках, журналах прийому;
  • виписувати паперові рецепти, направлення на додаткові обстеження або консультації вузьких спеціалістів;
  • допомагати лікарям під час огляду пацієнта;
  • проводити певні процедури пацієнтам, які зверталися за медичною допомогою до лікаря.

Після початку реформи медичні сестри амбулаторії почали допомагати вносити інформацію про візит пацієнта, але тільки з лікарського профілю. Вони, як і медичні сестри первинної ланки, вносять медичні записи, створюють електронні направлення, рецепти, медичні висновки про тимчасову непрацездатність, процедури та діагностичні звіти, які проводив лікар на прийомі.

У межах МІС Health24 медичні сестри амбулаторії мають змогу авторизуватися під своїми даними і виконувати більшість завдань під посадою «медична сестра».

Медичні сестри амбулаторії можуть вносити в систему:
НАТИСНІТЬ, щоб прочитати ↓

  • записи медичних оглядів пацієнта;
  • процедури;
  • діагностичні звіти;
  • інформацію про вакцинацію пацієнтів.

Для того щоб вносити ці дані, медичній сестрі необхідно мати електронне направлення пацієнта.

  1. Медична сестра стаціонару
  2. Медична сестра амбулаторії

Як вносити дані в ЕСОЗ медичній сестрі, яка працює під час прийому лікаря

Медична сестра має змогу вносити інформацію про огляди пацієнта зі свого профілю. Для цього необхідно знайти електронне направлення і взяти його в роботу (рис. 7). Медична сестра обов’язково вказує лікаря, до якого зверталися, після чого створює взаємодії. Для того щоб створити взаємодії, потрібно вказати діагноз із групи, яка належить до «Медичного огляду (Z – група)» (рис. 8).

Рис. 7. Робота з електронними направленнями
Рис. 8. Робота з інформацією про діагноз

У прийомі також вкажіть інформацію про послуги, які надавали пацієнтові під час такого звернення (рис. 9).

Рис. 9. Вкажіть послуги, що надали пацієнтові

Це дає змогу повноцінно висвітлити дії, які медична сестра виконала на прийомі. Вказану інформацію медична сестра підписує особистим електронним ключем. Після цього обов’язково погашає направлення, яке взяла в роботу на початку. Якщо цього не зробити, згідно з роз’ясненнями НСЗУ, ЗОЗ не отримає за цей прийом кошти.

Також медична сестра, яка працює під час прийому лікаря, погашає направлення на процедури й діагностичні звіти, які створив лікар. Для цього потрібно знайти відповідне направлення, узяти його в роботу, провести відповідну процедуру або діагностичний звіт, вказати їхні результати виконання, тоді накласти електронний підпис на дані електронних медичних записів і обов’язково погасити кожне із цих направлень.

Як вносити дані в ЕСОЗ медичній сестрі, яка працює в денному стаціонарі чи у фізкабінеті

Друга група медичних сестер працює безпосередньо з пацієнтами. Основна їхня робота — виконувати призначення, які надав лікар в амбулаторних умовах. Щоб за це отримувати кошти від НСЗУ, лікар має створити направлення на відповідну процедуру.

Для того щоб розпочати роботу з направленням у МІС Health24, авторизуйтеся і знайдіть направлення. Потім обробіть його, проаналізуйте кількість процедур, які в межах направлення створив лікар. Це потрібно для того, щоб орієнтуватися, чи погасити направлення або залишити в роботі до того моменту, поки не виконаєте всі відповідні процедури.

Коли отримаєте інформацію про доступні процедури, візьміть направлення в роботу і створіть взаємодію про виконання такої маніпуляції паціє­нту. У медичному записі вкажіть, як саме провели процедуру: успішно виконано або інше з переліку на вибір (рис. 10).

Рис. 10. Обробка направлення

Укажіть результат процедури, підпишіть особистим ключем та погасіть електронне направлення (рис. 11). Якщо пацієнт завершив лікування швидше й не використав усієї кількості послуг у направленні, таке направлення погасіть раніше.

Рис. 11. Внесіть інформацію про процедуру

Як вносити дані в ЕСОЗ медичній сестрі, яка виконує діагностику пацієнта

Третя група медичних сестер виконує діагностику для пацієнта, наприклад, електрокардіографію, рентгенографію, лабораторну діагностику тощо. Вони мають змогу також створювати відповідні діагностичні звіти для пацієнта.

Для цього необхідно мати електронне направлення та авторизуватися в МІС, щоб отримати можливість пошуку і перегляду. Далі знайдіть відповідне направлення з послугою, яку потрібно провести, і візьміть його в роботу. Створіть діагностичний звіт для цього пацієнта із заключенням  результатів дослідження. Підпишіть медичний запис особистим ключем і погасіть його (рис. 12). Інформація відображатиметься в картці пацієнта.

Рис. 12. Створення діагностичного звіту

За допомогою МІС медична сестра має змогу переглядати інформацію, що зберегла в ЕСОЗ. Ця інформація доступна в картці пацієнта. Також медична сестра може шукати й опрацьовувати електронні направлення за допомогою Health24. Функції сервісу надають можливість пришвидшити і полегшити внесення електронної медичної інформації. Із цим допоможуть пакетна обробка та шаблони.

Отже, медична сестра виконує багато функцій, які пов’язані з роботою в МІС. Це дає можливість розвантажити лікаря, а також розділити роботу між лікарем і медичною сестрою, пришвидшити опрацювання даних пацієнта.

Відповідно до вимог законодавства, медична сестра має працювати зі свого профілю, вносити ту інформацію, з якою дозволяє працювати НСЗУ, а все інше повинен вносити лікар зі свого облікового запису. Надалі функціонал МІС розвиватиметься і полегшуватиме роботу медичним працівникам із даними пацієнтів.