10
Жовтень 2024року
права працівників
профспілка

Як подати звернення до профспілки, щоб поліпшити умови праці

Скористайтеся роз’ясненням експерта, щоб залучити профспілку до урегулювання конфлікту з роботодавцем щодо умов праці. Визначите, з якими питаннями та за яким алгоритмом звернутися до профспілки. Знатимете два способи, як висунути вимоги, й порядок, за яким їх розглядатиме роботодавець або вищі органи

Юлія Миколаєць , адвокат, партнер Юридичної фірми STATUS, член Ради Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики України НААУ, Київ

З листа до редакції: «Молодшому медичному персоналу в нашому закладі охорони здоров’я скоротили кількість робочих годин. Тепер він навіть не завжди може відпрацювати норму робочого часу. Ми вирішили залучити профспілку, щоб вона допомогла повернути попередні умови роботи. Підкажіть, будь ласка, як подати звернення».

Часто працівники не можуть захистити свої права лише через те, що не знають, до кого звернутися і як діяти. Тож з’ясуємо, які повноваження має профспілка та якого порядку дотримати, щоб залучити її до розв’язання проблеми.

Розгляньте повноваження профспілки

Професійна спілка (далі — профспілка) — добровільна неприбуткова громадська організація, що об’єднує громадян, пов’язаних спільними інтере­сами за професійною діяльністю.

Головне завдання профспілки — захист трудових, соціально-економічних, духовних прав та інтересів її членів.

Права й повноваження профспілок визначає Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» від 15.09.1999 № 1045-XIV (далі — Закон про професійні спілки).

Профспілки мають право представляти інтереси працівників під час розгляду та розв’язання індивідуальних і колективних трудових спорів/конфліктів. Представники профспілок беруть участь у діяльності примирних комісій, трудових арбітражів та інших органів, які розглядають колективний трудовий спір/конфлікт (ст. 26 Закону про професійні спілки).

До повноважень профспілки, зокрема, належить:

  • представляти інтереси працівників за їх дорученням під час розгляду трудових індивідуальних спорів та в колективному трудовому спорі, сприяти їх розв’язанню;
  • укладати та контролювати виконання колективного договору, звітувати про його виконання на загальних зборах трудового колективу;
  • звертатися з вимогою до відповідних органів про притягнення до відповідальності посадових осіб за невиконання умов колективного договору;
  • вирішувати разом із роботодавцем питання запровадження, перегляду та змін норм праці, робочого часу й часу відпочинку;
  • погоджувати графіки змінності та відпусток, запровадження підсумованого обліку робочого часу, давати дозвіл на надурочні роботи та у вихідні дні.

Профспілка має право ухвалювати рішення про вимогу до роботодавця розірвати трудовий договір/контракт із керівником закладу, якщо він порушує законодавство, ухиляється від участі в переговорах щодо питань колективного договору, не виконує зобов’язань за колективним договором тощо (ст. 38 Закону про професійні спілки).

Зміни й доповнення до колективного договору, угоди протягом строку їх дії сторони мають право вносити за взаємною згодою (ст. 14 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-XII).

Коли роботодавці, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування порушують умови колективного договору, угоди, профспілки можуть направити їм подання про усунення цих порушень. Подання зобов’язані розглянути в тижневий термін. Якщо посадові особи відмовляються усунути ці порушення або сторони не досягнули згоди в зазначений термін, профспілки мають право оскаржити їхні неправомірні дії до місцевого суду.

Доки триває воєнний стан, професійні спілки зобов’язані максимально сприяти забезпеченню обороноздатності держави та забезпечувати громадський контроль за мінімальними трудовими гарантіями (ст. 14 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX).

Ознайомтесь із поняттям колективного трудового спору

Колективний трудовий спір/конфлікт — це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо:

  • встановлення нових або зміни наявних умов праці та виробничого побуту;
  • укладення чи зміни колективного договору, угоди;
  • виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень;
  • невиконання вимог законодавства про працю.

Сторони колективного трудового спору або конфлікту на виробничому рівні — це наймані працівники або первинна профспілкова чи інша уповноважена найманими працівниками організація та роботодавець. Уповноважений найманими працівниками на представництво орган — єдиний повноважний представник найманих працівників до моменту припинення такого спору/конфлікту.

Вивчіть порядок урегулювання колективних трудових спорів

Як урегульовувати колективні трудові спори або конфлікти визначає Закон України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів/конфліктів» від 03.03.1998 № 137/98-ВР (далі — Закон № 137/98). Норми Закону № 137/98 поширюються на найманих працівників та організації, утворені ними відповідно до законодавства для представництва й захисту їхніх інтересів, та на роботодавців.

Наймані працівники мають два способи, щоб сформувати й затвердити вимоги:

  • провести загальні збори або конференцію;
  • зібрати підписи не менше ніж половини членів трудового колективу.

Окрім того, на загальних зборах наймані працівники визначають орган чи особу, які будуть представляти їхні інтереси.

Вимоги наймані працівники або профспілка, яка надалі буде їхнім представником, оформлюють відповідним протоколом і надсилають роботодавцю або уповноваженій ним особі, організації роботодавців, об’єднанню організацій роботодавців (далі — роботодавець). Роботодавець зобов’язаний розглянути вимоги найманих працівників та повідомити про своє рішення.

Якщо задоволення вимог виходить за межі компетенції роботодавця, він зобов’язаний надіслати їх власнику або до відповідного вищого органу управління, який має право ухвалити рішення.

Строк розгляду вимог найманих працівників кожною інстанцією не має перевищувати трьох днів. Загальний строк розгляду вимог й ухвалення рішення — до 30 днів із дня одержання цих вимог роботодавцем.

Рішення роботодавець викладає в письмовій формі й разом із соціально-економічним обґрунтуванням надсилає профспілці не пізніше ніж наступного дня.

Колективний трудовий спір/конфлікт виникає з моменту, коли наймані працівники отримують повідомлення про повну або часткову відмову задовольнити колективні вимоги й ухвалюють рішення про незгоду з рішенням роботодавця. Або коли строки розгляду вимог, передбачені Законом № 137/98, закінчилися, а відповіді від роботодавця не надійшло.

Про виникнення колективного трудового спору/конфлікту профспілка зобов’язана у триденний строк письмово проінформувати роботодавця, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування за місцерозташуванням закладу та Національну службу посередництва і примирення.

Розгляд колективного трудового спору/конфлікту залежно від категорії питань здійснюють примирна комісія або трудовий арбітраж.

З’ясуйте порядок проведення примирних процедур

Для того щоб урегулювати розбіжності під час колективних переговорів, сторони використовують примирні процедури. Якщо під час переговорів сторони не дійшли згоди з не залежних від них причин, то складають протокол розбіжностей. До протоколу вносять:

  • остаточно сформульовані пропозиції сторін щодо усунення цих причин.
  • строки відновлення переговорів.

Протягом трьох днів після того, як склали протокол розбіжностей, сторони проводять консультації, формують зі своїх представників примирну комісію.

Примирна комісія — це орган, суть роботи якого — знайти рішення, що може задовольнити сторони колективного спору/конфлікту. Його формують із представників сторін.

Примирна комісія розглядає три види колективних спорів:

  • встановлення нових соціально-економічних умов праці та виробничого побуту;
  • зміна наявних умов праці та виробничого побуту;
  • укладення колективного договору, угоди чи внесення до них змін.

Якщо сторони не змогли домовитися щодо складу комісії, то звертаються до посередника.

Примирна комісія або посередник у строк до семи днів розглядає протокол розбіжностей і виносить рекомендації щодо суті спору.

Жодна зі сторін колективного трудового спору/конфлікту не має права ухилятися від участі в примирній процедурі.

Сторони колективного трудового спору/конфлікту, примирна комісія і трудовий арбітраж зобов’язані використати для врегулювання колективного трудового спору/конфлікту всі не заборонені законодавством можливості.

Якщо примирні органи не змогли врегулювати розбіжностей між сторонами, причини розбіжностей з обґрунтуванням позицій сторін у письмовій формі доводять до відома кожної зі сторін колективного трудового спору/конфлікту. У цьому разі наймані працівники або профспілка мають право застосовувати всі дозволені законодавством засоби, щоб змусити роботодавця виконати висунуті вимоги, зокрема мітинги, пікетування, демонстрації, страйки.

Дійте за алгоритмом

З огляду на норми законодавства, щоб подати звернення до профспілки, пройдіть три кроки:

Проведіть збори працівників, щоб визначити перелік бажаних змін у нормах праці, графіку роботи, інших трудових питаннях.

Оформте протокол зборів.

Подайте колективне звернення до профспілки.

Звернення не має законодавчо встановленої форми. У зверненні викладіть прохання працівників до профспілкового органу:

  • перевірити дотримання положень колективного договору з питань, які окреслили працівники;
  • ініціювати внести відповідні зміни до колективного договору;
  • представляти інтереси найманих працівників перед роботодавцем;
  • направити роботодавцю звернення щодо розгляду вимог праців­ників;
  • представляти інтереси найманих працівників у разі колективного спору, зокрема формувати примирні органи, тощо.

Встановлення нових умов праці, зміна колективного договору чи невиконання законодавства про працю можуть стати предметом колективного спору чи конфлікту. У такому разі заручіться підтримкою профспілки. Адже вона наділена відповідними повноваженнями, щоб захистити права працівників. Для цього подайте звернення довільної форми, у якому висловіть прохання представляти інтереси працівників перед роботодавцем і вкажіть щодо яких питань.

Вакцинація по-новому: що змінюють накази МОЗ № 1254 і № 1380
№ 10, 2024
Циклограма роботи головної / старшої медичної сестри на листопад